Zaznacz stronę

product design

Kask HUD z aplikacją

Autorski projekt kasku dającego nowe możliwości technologiczne podczas wyczynowej jazdy na desce.

UX/UI zintegrowanej aplikacji mobilnej, pozwalającej jeszcze lepiej śledzić nasze postępy w jeździe razem z przyjaciółmi.

Moje obowiązki

  • Pomysł i koncepcja
  • Badania
  • Modelowanie rozwiązania
  • Prototypowanie

Co obejmuje projekt

  • Projekt kasku
  • Projekt wyświetlacza HUD
  • Aplikacja mobilna

WSTĘP

Ciężko wyobrazić sobie ekstremalne sporty bez odpowiedniego zabezpieczenia w postaci kasku. Jego głównym zadaniem jest ochrona głowy i przetrwanie pierwszych najbardziej krytycznych milisekund od uderzenia. Brak szerokiego pola widzenia jest przyczyna wielu zgonów na drogach każdego dnia. Częściowym rozwiązaniem tego problemu może być zastosowanie technologi head-up display w kaskach. Wyświetlacz przezierny informuje użytkownika poprzez wyświetlanie informacji na  szybie kasku, jednocześnie nie zasłaniając mu widoku i nie ograniczając pola widzenia. Takie właśnie rozwiązanie technologiczne zastosowałam w swoim projekcie, a całość wzbogaciłam o zintegrowaną aplikację mobilną. Projekt dedykowany jest dla longboardzistów w stylu downhill, czyli stylu wyścigowym,  najbardziej ekstremalnym i ekscytującym, ale jednocześnie niebezpiecznym i wymagającym odpowiedniego zabezpieczenia.

ETAPY PROJEKTU

DLACZEGO TEN PROJEKT?

Zdecydowałam się na zaprojektowanie kasku typu head-up display ponieważ do tej pory nie stworzono go właśnie dla tej dziedziny sportu. Kaski tego typu pojawiały się juz w wersji dla motocyklistów czy też dla pilotów wojskowych.

01. Badania

Mój zakres poszukiwań na etapie badań był bardzo szeroki. Objął on takie zagadnienia jak:

  • najnowsze technologie w produkcji kasków,
  • zastosowanie wyświetlaczy HUD i ich specyfikacja techniczna
  • analiza dostępnych modeli
  • informacje na temat aerodynamiki
  • normy bezpieczeństwa kasków
  • antropometria
  • biomechanika
  • historia kasków

02. Definiowanie

Na tym etapie przyjrzałam się odbiorcom projektu i spróbowałam zdefiniować grupę docelową. Tutaj również skupiłam się na wyszczególnieniu funkcji i wartości jakie miałyby cechować mój produkt.

ODBIORCY 

Głównymi odbiorcami projektu będą młodzi mężczyźni. To oni na podstawie badań stanowią największy procent osób jeżdżących na longboardzie (77,1%). Core skaters aż w 83.4% to mężczyźni. Z roku na rok rośnie średnia wieku dla osób jeżdżących na desce. 

Swój projekt skierowałam do starszej grupy odbiorców. Ze względu na ich rosnące zainteresowanie tym sportem, a także dlatego, że jest downhill to sport niebezpieczny, nawet kiedy posiadamy odpowiednie zabezpieczenie. Chciałabym również swoim projektem wypromować longboarding, jako sport nie tylko dla nastolatków.

%

Procent mężczyzn pośród wszystkich longboardzistów

%

Procent mężczyzn pośród zawodowych longboardzistów

%

Urazy głowy (pośród wszystkich urazów podczas jazdy na longboardzie)

%

Longboardzistów deklaruje, że woli wspierać sklepy z mniejszymi markami sprzętu sportowego

PERSONA

PROPOZYCJA WARTOŚCI

1. Aerodynamiczny kształt kasku

Tylna część kasku, która jest częścią wzmacniającą aerodynamikę, można w każdym momencie odpiąć, tworząc kask, który równie dobrze sprawdzi się w codziennie nie-wyścigowej jeździe. Sama baza kasku jest o kształcie sferycznym. Przeprofilowania i spojlery osłabiają wytrzymałość skorupy. Dlatego też aerodynamiczna część nie będzie przymocowana na stałe, ale będzie częścią, która przy mocniejszym uderzeniu odczepi się, nie stwarzając zagrożenia dla człowieka.

 

2. Wymienna szybka i funkcja komunikacji

Szybka zawarta w kasku może być wymienna, a jej ruchoma część, pozwala na uniesienie jej do góry, jeśli zajdzie taka potrzeba. Po bokach kasku znajdują się głośniki, a z przodu w osłonie na szczękę – mikrofon, ułatwiający komunikację z osobami z którymi jeździmy. W ten sposób można na bieżąco pokazywać sobie informacje z trasy.

 

3. Design

Ważny jest również sam design produktu. Czerń, która została zastosowana w części bazowej kasku, ma być ucieleśnieniem projektowania pozbawionego czynnika sprzedaży, a więc dać do zrozumienia konsumentom, że produkt jest na tyle profesjonalny, że nie trzeba mamić go dodatkowymi efektami. Część tylna, ma dynamiczny kształt, dodatkowo podkreślony czerwienią, przywołujący na myśl adrenalinę, żywioł i silne emocje.

4. Standardy

W swoim projekcie przyjęłam typ konstrukcji spełniający pozaeuropejskie standardy. Typ cięższy, ale jak się okazuje skuteczniejszy i bezpieczniejszy. Skorupa zewnętrzna to laminat tkaniny włókna węglowego i żywicy epoksydowej, stosowany w najlepszych produktach tej kategorii.

 

5. Head-Up Display

HUD czyli wyświetlacz przezierny, który na szybie przed użytkownikiem informuje go na bieżąco, jednocześnie nie zasłaniając mu widoku. W celu odczytania ważnych dla użytkownika danych, nie ma konieczności odrywania wzroku od tego co się dzieje przed nami. Dzięki temu cały czas możemy pozostać skupieni na drodze. 

6. Aplikacja mobilna

Aplikacja mobilna będzie połączona bezpośrednio z kaskiem, zbierając wszelkie potrzebne informacje, takie jak: położenie, prędkość, dystans. Dzięki niej możliwe będzie dzielenie się swoimi wynikami z przyjaciółmi i śledzenie swoich postępów.

HEAD-UP DISPLAY

Wyróżniamy dwa typy wyświetlacza HUD: stały i nahełmowy. Szyba, na której są wyświetlane dane musi charakteryzować się dużą przezroczystością, a więc informacje, które będą podawane przez wyświetlacz muszą być znacznie jaśniejsze od otoczenia. Układ, który będzie prezentował informacje musi posiadać odpowiednio dopasowany punkt ostrości, tak, aby użytkownik nie skupiał wzroku na dwóch różnych odległościach, raz na szybie wyświetlacza, a raz na otoczeniu. Wydłuża to bowiem czas reakcji, co w niektórych sytuacjach ma ogromne znaczenie. 

 

KAMERA

W kasku jest wbudowana również kamera. Z niej najbardziej skorzystają zawodowi sportowcy, którzy chcą pochwalić się swoimi wynikami w jeździe. Dla zwykłych użytkowników, którzy nie zarabiają na swoich sportowych dokonaniach, urządzenia takie są z kolei świetnym źródłem bezpieczeństwa. Co istotne, o ile na motocyklach czy też na rowerach są umocowane boczne lusterka, które pozwalają kontrolować, to co się dzieje za nami, deski longboardowe nie posiadają takich udogodnień, a kamera zainstalowana w kasku pozwala na większą kontrolę i bezpieczeństwo. Takie rejestrowanie tego co się dzieje z tyłu kierunku jazdy i zintegrowanie go z wyświetlaczem HUD, który mamy przed sobą, tworzy w zasadzie najskuteczniejsze lusterko wsteczne, jakie można sobie wyobrazić.

ERGONOMIA

Projektując kask uwzględniłam także zagadnienia antropometrii i biomechaniki, tj. wymiary ciała osoby, która najczęściej będzie korzystać z danego produktu oraz jego ruchy podczas jazdy. Najczęściej będzie to młody mężczyzna, a średni wzrost dla Polaków w wieku 20-65 lat to ok. 175 cm. Podczas projektowania brałam pod uwagę, to jaką pozycję przyjmuje ciało w trakcie pracy, jak i w pozycji spoczynkowej.

AERODYNAMIKA 

Bardzo ważną kwestią w projektowaniu kasków przy sportach wyścigowych jest aerodynamika. Jednym sposobem na empiryczne sprawdzenie jakiej jakości są zastosowane w kasku rozwiązania techniczne, jest test w tunelu aerodynamicznym. Ponieważ będąc studentką nie współpracującą z żadnymi profesjonalnymi firmami zajmującymi się badaniami aerodynamiki w kaskach, sięgnęłam po badania, które były przeprowadzone przez firmę Modutech.

Jednym z najistotniejszych parametrów jest współczynnik oporu powietrza, na który składają się takie detale jak: sposób umocowania wizjera, konstrukcja systemu wentylacji, powierzchnia czołowa oraz ukształtowanie skorupy kasku.

Kaski w takich sportach jak downhill są bezpośrednio wystawione na działanie pędzącego powietrza. Kask musi być jak najbardziej opływowy, wtedy mniejszą siłę musza wytworzyć mięśnie szyi, aby utrzymać głowę w odpowiedniej pozycji.

 

03. Modelowanie

Podczas etapu modelowania pracowałam nad odpowiednią formą kasku. Chciałam, żeby miał aerodynamiczny kształt i nowoczesny design. Ważne było rownież, żeby ze względów bezpieczeństwa był on kaskiem typu full-face. Na tym etapie zarówno szkicowałam, rzeźbiłam, jak i na koniec użyłam programu 3D.

SKETCHING

Na samym początku starałam się wygenerować jak najwięcej pomysłów, jak powinien wyglądać kask. W tym celu bardzo dużo rysowałam ręcznie. Stworzyłam kilkadziesiąt szkiców, z których później wraz z promotorem wybieraliśmy te, w których tkwił naszym zdaniem największy potencjał.

MODELOWANIE 3D

Modelowanie 3D rozpoczęłam od modelowania ręcznego. Wycięłam odpowiedni kształt w styropianie (jako baza) na podstawie moich projektów i próbowałam za pomocą gliny odtworzyć, jak będzie wyglądać kształt, który wcześniej wybrałam spośród moich szkiców.

Po dokonaniu kilku poprawek, kiedy uzyskałam satysfakcjonujący mnie efekt, przeszłam do wstępnego projektu w programie komputerowym. Korzystałam z programy 3DS Max, z którym miałam styczność po raz pierwszy.

Następnie wyrenderowałam projekt, tak aby wyglądał on atrakcyjnie wizualnie.

PARAMETRY TECHNICZNE

04. Prototypowanie Aplikacji

Ostatnim etapem było stworzenie aplikacji mobilnej, zintegrowanej z kaskiem. (Etap w trakcie uzupełniania)

SCENARIUSZE I FLOW

W celu lepszego zrozumienia czego potrzebuje nasz użytkownik, rozpisałam kilka możliwych scenariuszy. Dzięki temu mogłam lepiej wyczuć sytuacje w jakich będzie się znajdywać nasz użytkownik i czego najbardziej w danym momencie może potrzebować.

WIREFLOW

Wireflow’y zostaną uzupełnione na dniach!

WIDOKI